Priser 2018

november 2018

SJEKK AT BÅTEN DIN IKKE FORURENSER HAVNA!
04.04.18

Sjøoverflaten i havnen skjemmes stadig av oljeforurensing. Styret iverksetter nå en kampanje for å stoppe dette.

For å unngå oljesøl i kjølsvinet:

• Sørg for at motoren ikke lekker olje eller drivstoff.
  • Vær påpasselig når du skifter filter og olje, slik at ikke noe havner i kjølsvinet.
  • Ikke oppbevar olje/drivstoff på kanner som ikke er egnet for det.

For å samle opp oljesøl i kjølsvinet:

• Benytt oljesugeputer. Disse fås kjøpt for en billig penge, blant annet på Biltema.
  • Monter filter på lenseslange. For eksempel Wavestream.
  • Ved bruk av automatisk lenseutstyr pumpes bunnvann rett på sjøen og konsekvensene for foreningen og den enkelte båteier kan bli store, spesielt om utslippene fører til utrykninger fra brannvesenet eller KLIF. Har du automatisk lensepumpe ombord sørg for at nivåbryteren er plassert så høyt at pumpa ikke hiver ut evt. oljefilm som ligger på toppen av bunnvannet.

For å samle opp oljesøl når uhellet har skjedd:

Absorberende bark er tilgjengelig i miljøstasjonen. Forurenser må betale for medgått bark og annet utstyr.

Ikke benytt Zalo eller annen type oppvaskmiddel for å fjerne søl - det fører til at forurensende væske synker til bunns. Det er bedre at den blir liggende på overflaten, slik at den kan samles opp og at rester brytes ned på naturlig måte.

Ved større utslipp varsles Brann- og redningsetaten på tlf. 110 for hjelp med begrensning og oppsug av forurensende væske.

Båten skal holdes lens uten å forurense

• Båten skal holdes lens på en slik måte at den ikke forurenser og i en slik stand at den ikke forurenser eller er til ulempe/skade.
  • Båter som ikke forholder seg korrekt til dette reglement kan bli fjernet fra havnen uten nærmere varsel for eiers ansvar og regning. Kostnader ved forurensing og annen skade blir belastet båteier.

Tilsøling av havnen med olje eller annet avfall er uakseptabelt og vil medføre erstatningsansvar og reaksjoner fra foreningen.

Hilsen

Styret i Jåttåvågen Båtforening