Priser 2017

september 2017

Fortøyning i Jåttåvågen Båtforenings havn ved arrangementer på Viking stadion
15.06.17

Foreningen får stadig henvendelser om å fortøye i havnen under store arrangementer på Viking stadion.

Til helgen er det snakk om 30-40 000 feststemte mennesker som skal på stadion for å høre musikk.

De fleste av disse kommer seg til og fra med offentlig transport, bil eller sykkel.

Vi vet av erfaring at dette publikummet tar plass på mange måter.

Tidligere gikk charterbåtene til kaien til Ryfylke Friluftsråd for disse sommerkonsertene, og selv om det var politi til stede opplevde foreningen mye ugreit.

Jåttåvågen Båtforening er en havn med noen få gjesteplasser av begrenset størrelse. Det er ingen problem for passende båter å benytte disse gjesteplassene under normale forhold.
Stadionkonserter og Vikingkamper er ikke normale forhold. Jåttåvågen Båtforening er på ingen måte rigget for å ta imot de mange båteierne som sikkert skulle ønske å kombinere konsert/fotballkamp med en båttur. Dette handler ikke om mangel på gjestfrihet. Det handler først og fremst om sikkerhet knyttet til brann og annen HMS, i tillegg til fremkommelighet for de som ikke skal på konsert/kamp (som faktisk er de fleste i havna). At noen tar seg til rette er uheldig, men det endrer jo ikke utgangspunktet.

Ryfylke Friluftsråd har båtplass i Jåttåvågen. De er satt opp i beredskap for politi, brannvesen og hovedredningssentralen. Selv om muligheten for å bli kalt opp for oppdrag ikke er store, er de avhengig av å komme seg ut på oppdrag ved behov.

Vi ber om forståelse for dette og at man legger båten i en annen havn hvis våre få gjesteplasser er opptatt.

P.S.
Både vi og Ryfylke Friluftsråd har henvendt oss til Hinna Park og Stavanger kommune flere ganger for å bedre tilbudet for charterbåter og fritidsbåter i forbindelse med større arrangement på stadion. Vi har foreløpig bare blitt hørt når det gjelder charterbåtene.

Vinteropplag

Nå er det kun plasser i midtgang som er ledige,

Det betyr at båtene må settes ut igjen innen 15 April.