OVERSIKT HAVN

september 2019

Bonpet brannampulle kan ha reddet båt til 8,5 millioner
29.12.11

En av de mange medlemsfordelene i KNBF er rabatt på selvutløsende brannslukningsampulle til båtens motorrom fra Bonpet. Her kan du lese hvor effektiv ampullen etter alt å dømme var for en båteier i Kvalsvik i Finnmark 18. desember. Kanskje en fin julepresang til båten din?

Tekst: Endre Solvang

Hendelsesforløp

Lørdag ettermiddag den 17.12.11 ble en 50 fots sjark fortøyd ved kai i Kvalfjord. Søndag den 18. måtte båten flyttes til en annen kai, hvor det ikke var tilkoblingsmulighet for landstrøm. En hjelpemotor, en Perkins 87 HK fra 2007, ble startet for levering av strøm til lys og varme. Da maskinisten Roar Kristiansen kom om bord mandag 19.12.11 hørte han at alarmen for brann hadde løst seg ut. Ved undersøkelse fant han at det hadde vært brann i maskinrommet. En Bonpet brannampulle hadde blitt utløst og etter alt å dømme slukket brannen.

Årsak

En sannsynlig årsak til hendelsen kan være at motoren har blitt fri for motorolje eller kjølevann og blitt overopphetet. Toppen av motoren har sannsynligvis vært så varm at oljen har blitt antent. En Bonpet automatisk brannslukkingsampulle var montert under dekk i motorrommet, rett over hjelpemotoren. Denne har blitt utløst og sannsynligvis slukket brannen. Skadeomfanget i motoren er ikke kjent. Det er ikke brannskader utenom, bare sot- og oljeforurensing.

En god investering

- Vi er jo veldig fornøyd med å få tilbakemeldinger på produktene våre slik at vi kan videreformidle att dei faktisk virker og har den effekten som vi sier dei har, forteller Asgeir Hoddevik hos Bonpet Systems Norway.
-Vi mener jo at alle båter med innenbordsmotor burde ha denne ampullen i maskinrommet, da den er med å sikre menneskeliv og verdier. Folk er ikkje flinke nok til å tenke sikkerhet, men da det først bryter ut brann i båt og du oppdager dette, så er det gjerne for seint å gjøre noe med brannen. Derfor bør folk tenke på å ha eit automatisert anlegg til brannslokking i båt. Dette skulle ha vore pålagt alle båter med innenbordsmotor, uavhengig av motorstørrelse, også seilbåter. I følge forsikringsselskapet sparte ampullen sannsynligvis selskapet for 8,5 million.

Slipper egenandel i Norske Sjø

Er du forsikret i Norske Sjø, slipper du egenandel om du har uhellet med deg og har montert automatisk brannampulle.

Les mer om brannampullen her

Er du interessert i å lese mer om brannampullen og medlemsfordelen? Du finner mer informasjon på http://knbf.no/brannslukker.php. Du får 30 % medlemsrabatt og sparer kroner 745,-. Medlemspris er 1.750,-.
Selges også på vårt havne kontor til samme pris.

Gratis registrering ut 2019

På de syv første månedene i 2019 ble 75 småbåter og kajakker funnet drivende langs norskekysten, viser tall fra Hovedredningssentralen. Kun fem av farkostene var merket, slik at det var mulig å finne fram til eieren og sjekke hvem som hadde vært om bord – og om det var behov for hjelp. Dette vil vi gjøre noe med. Redningsselskapet tilbyr nå gratis registrering av båt, kano, kajakk med mer ut 2019.

Sikre dine verdier på vannet – registrer båten eller utstyret ditt i dag!